Nog meer medewerkers in de retail profiteren van een “scholingsbonus”

– Medewerkers die een training of cursus volgen, ontvangen 40 euro “scholingsbonus” –

Medewerkers in de Boek- en kantoorvakhandels, mode- en optiekbranche die dit jaar of in 2022 met succes een training of cursus afronden, komen in aanmerking voor een bonus van 40 euro. Wanneer zij lid zijn van vakbond CNV Vakmensen of FNV, dan ontvangen zij maar liefst 50 euro. De cursus of training hoeft niet persé raakvlakken te hebben met het werk in de branche waar zij werkzaam zijn. Als het maar vaardigheden oplevert om het werk beter te kunnen doen en/ of bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling. Dit is de kern van de projecten.

Stichting Werknemersbelangen (een initiatief van FNV en CNV Vakmensen) wil het personeel in deze branches stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.

Om voor het bedrag in aanmerking te komen moeten de medewerkers hun gegevens invoeren op de betreffende websites;

Voor Modebranche is dat: www.sliminfasion.nl

Voor de Optiekbranche is dat: www.lerengoedpresteren.nl

Voor de Boek- en Kantoorvakhandel is dat: www.werkenaanvaardigheden.nl

Tevens moeten de medewerkers een certificaat of diploma als bewijs uploaden. Aansluitend krijgen zij de bonus binnen 30 dagen op hun rekening gestort.

In deze branches is grote behoefte aan deskundige en goed gekwalificeerde medewerkers. Stichting Werknemersbelangen speelt een belangrijke rol in het stimuleren van duurzame inzetbaarheid en scholing van personeel.

Initiatiefnemer Stichting werknemersbelangen heeft de voorlichtingscampagnes rond deze “studiebonus” toevertrouwd aan FHKN dat zich al meer dan 115 jaar inzet voor vakmanschap in de detailhandel. FHKN verzorgt online trainingen in de retail – onder meer over veilig werken in de winkel en “sociale hygiëne voor horeca en retail”– en beschikt over een promotieteam dat winkels bezoekt om het personeel voor te lichten over mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het vergroten van hun vakmanschap.

Het promotieteam van FHKN bezoekt het komende jaar enkele honderden winkelcentra verspreid door het land om zo een veelvoud aan medewerkers te kunnen bereiken. Zij zullen met flyers en in persoonlijke gesprekken medewerkers uit deze branches aangesporen om zich te blijven ontwikkelen.