Werken en samenwerken in Coronatijd “Je bent wat je eet”

Dit zijn Ellen en Jeroen en sinds 2014 de drijvende kracht achter het familiebedrijf Versteeg Culinair dat al in 1946 is opgericht. De opa van Ellen ging toen al “langs de deuren” met paard en wagen om groenten en fruit te verkopen. In 1971 startten de ouders van Ellen een groentewinkel. Nu is de derde generatie aan het roer.

In het centrum van Mijdrecht vind u deze winkel met een gevarieerd aanbod van aardappelen, groenten, fruit, maaltijden, salades, soepen, wijnen en delicatessen waaronder bijzondere kazen. Ellen en Jeroen delen graag hun passie en enthousiasme voor koken, eten en een goed glas wijn. Een echte “Vers Speciaal Winkel “ van deze tijd!

Samen met zo’n 15 (parttime) collega’s exploiteren zij de winkel. Er moet ingekocht worden, groenten gesneden, maaltijden klaargemaakt en dan natuurlijk nog het verdere proces rondom de verkoop. Daar komt heel wat vakkennis bij kijken. Zij bezitten deze vakkennis en leren werkenderwijs ook de kneepjes van het vak aan hun werknemers. Veilig werken en plezier hebben in je werk dat vinden ze heel belangrijk. Dat straalt er bij iedereen vanaf!

Enthousiast werd de Werk Wijzer in de AGF Detailhandel in ontvangst genomen. Ook de gratis e-learning Veilig Werken van FHKN wordt onder de aandacht van medewerkers gebracht.

Veranderingen en ontwikkelingen vragen om nieuwe ideeën en inspiratie, zeker in deze coronatijd. Ellen en Jeroen gaan zorgvuldig om met hun medewerkers. De voorgeschreven regels van het RIVM worden toegepast.

Naast het met passie bereiden van maaltijden en het verkopen van producten in de eigen winkel staat ook bij Ellen en Jeroen samenwerking met andere ondernemers centraal.

Juist elkaar helpen en samen creatief reageren op deze nare omstandigheden om zo elkaar door de crisis heen te loodsen met perspectief voor de toekomst, dat vinden zij belangrijk.

Met veel ondernemers samen, werken zij aan het gezellig houden van winkelstraten met als doel dat klanten lokaal blijven kopen. Een winkelgebied waar lege winkels zijn, nodigt immers niet uit. Koop lokaal is daarbij dan ook het motto!

Ellen geeft aan dat ook het kooppatroon van klanten tijdens deze crisis is veranderd. Wat eten betreft, wordt er meer en meer gekozen voor bijzondere maaltijden en producten. Veel mensen werken thuis en willen dan graag iets anders, iets bijzonders, gaan op zoek en komen dan vaak uit bij de echte foodspecialist.

Er wordt meegedacht en advies gegeven over de door klanten samen te stellen maaltijden.

Kant-en-klaar maaltijden worden in overleg met Jeroen door een kok samengesteld. Vooral groenten van het seizoen worden hierbij gebruikt. Ook aan klanten wordt verteld wat de seizoenen bieden. “Wintergroente, zoals spruitjes eet je niet in de zomer”. Dat heeft te maken met smaak en kwaliteit. Er worden nauwelijks suikers toegevoegd, zoeten doen ze met natuurproducten. Bijvoorbeeld rabarber wordt gezoet met aardbeien. Op deze manier wordt ook meegewerkt aan een gezonder eetpatroon dat past binnen het Preventieakkoord van Staatssecretaris Blokhuis.

“Voor een gezond lijf moet je gezond eten en als je er te lang een slecht voedingspatroon op nahoudt gaat dat ook ten koste van je gezondheid”.

“Je bent wat je eet”